Saturday, 11 October 2014

SUNAN ABI DAUD


RIWAYAT HIDUP DAN REHLAH ILMIAH ABU DAWUD

            Nama sebenar beliau adalah Abu Dawud Sulayman bin al-As’ath bin Ishak bin Basyir bin Syadad bin ‘Amru bin ‘Imran al-Azdi al-Sijistani. Tokoh ini dilahirkan pada 220 Hijrah dan merupakan salah seorang daripada huffaz al-hadith yang terkenal. Mempunyai tingkatan ilmu yang sangat tinggi dan sangat dihormati kerana keimanan, kewarakan dan kemuliaan yang ada pada dirinya.

            Mengembara menuntut ilmu ke Iraq, Khurasan, Syam, Mesir dan banyak lagi tempat yang lain. Abu Dawud merupakan seorang pengarang yang produktif dan ramai yang menyamakannya dengan Imam Ahmad dari segi ibadah, kewarakan dan keilmuannya. Tokoh ini mempunyai keilmuannya yang tinggi dalam bidang ilmu hadith dan juga mahir dalam ilmu al-Jarh wa al-Ta’dil yang dianggap mencabar dan susah untuk dipelajari. Ilmunya juga sangat luas serta mendalam sekiranya ia berkait dengan dengan matan dan sanad sesebuah hadith.

Pada tahun 272 Hijrah, Abu Dawud telah datang ke Basrah dan telah dipelawa oleh Khalifah al-Muqaffiq supaya menetap di sana. Tujuannya hanya satu, iaitu untuk menyemarakkan suasana keilmuan dan pengajian di sana. Tentu sekali pelawaan itu diterima dengan hati yang terbuka dan di situ jualah dia menghabiskan sisa-sisa hidupnya di dunia ini. Abu Dawud telah meninggal dunia pada hari Jumaat, 15 Syawal 275 Hijrah di Basrah.

GURU-GURU ABU DAWUD
  1. Abu Amr al-Darir
  2. Abu al-Walid al-Tayalisi
  3. Imam Ahmad bin Hanbal


MURID-MURID ABU DAWUD
  1.  Abu ‘Isa al-Tirmidhi
  2. Abu Abd al-Rahman al-Nasa’i
  3. Abu Sa’id al-‘arabi


 KARYA-KARYA ABU DAWUD

            Abu Dawud telah berjaya menghasilkan banyak karya terutamanya berkaitan dengan hadith dan juga syariah. Ada yang mengatakan bahawa karya hasilannya adalah sebanyak 12 buah, dan yang paling masyhur sekali adalah kitab Sunannya. Antara karya-karya lain adalah seperti:
i)      Kitab al-Masa’il
ii)    Kitab al-Marasil
iii)  Kitab al-Nasikh
iv)  Kitab al-Zuhd
v)    Kitab al-Qadr

PENGENALAN SUNAN ABU DAWUD

            Kitab Sunan Abu Dawud telah diletakkan oleh tokoh ilmuan pada tangga ketiga selepas Sahih Bukhari dan Sahih Muslim, iaitu pada posisi pertama di antara al-Sunan al-Arba’ah. Setelah selesai menyusun sunan ini, beliau membentangkannya kepada Imam Ahmad dan diperakui olehnya. Pendekatan yang diambil oleh Abu Dawud adalah berbeza dengan kedua-dua tokoh sebelum ini iaitu al-Bukhari dan Muslim kerana ia melibatkan pemilihan hadith sahih, hasan dan juga da’if.

BILANGAN HADITH, KITAB DAN BAB BAGI SUNAN ABU DAWUD

            Abu Dawud telah meriwayatkan sebanyak 500,000 buah hadith, tetapi hanya 4800 buah sahaja yang telah dipilih untuk dimasukkan ke dalam Sunannya. Jika dihitung secara berulang-uang, jumlah kesemuanya adalah sebanyak 5274 buah hadith (‘Ajaj Khatib al-Baghdadi : 1989, 321). Kitabnya pula adalah sebanyak 35 buah dengan 1871 bab.

METODOLOGI PENYUSUNAN SUNAN ABU DAWUD

·         Menyusun kitab berdasarkan bab-bab fiqh dan membatasinya untuk al-sunnah dan hukum ahkam sahaja.

Manhajnya adalah jelas, yakni menghadkan pemilihan pada hadith-hadith fiqh sahaja dan tidak dikaitkan dengan kisah-kisah, peringatan-peringatan, zuhud, adab, tafsir, kelebihan amal dan sebagainya. Justeru, Sunan Abu Dawud dianggap sebagai karya Sunan pertama yang disusun berdasarkan bab fiqh.

·         Memilih hadith sahih, hasan dan yang selain daripadanya dengan disertakan penjelasan.

Kitab Sunan ini lebih dianggap sebagai sebuah karya hadith hasan. Sewaktu menjawab surat yang dihantar oleh penduduk Mekah yang memintanya menjelaskan manhajnya, beliau telah menyatakan dengan jelas : “Saya menyebut hadith sahih dan yang menghampiri serta dekat dengannya (hasan) di dalam kitab saya ini. Jika hadithnya terlalu da’if, saya akan jelaskan. Di dalam kitab ini juga tidak ada satu pun hadith yang berasal daripada perawi yang matruk. Jika terdapat hadith yang munkar, saya akan jelaskan.”

PERHATIAN ULAMA’ TERHADAP SUNAN ABU DAWUD

·         Para ulama’ telah banyak memberi perhatian kepada kitab ini terutamanya karya berbentuk syarah :

-          Ma’alim al-Sunan : al-Imam Abu Sulayman Ahmad bin Ibrahim bin Khattab al-Busti al-Khattabi (m. 388H)
-          ‘Awn al-Ma’bud ‘ala Sunan Abu Dawud : Muhammad Asyraf bin ‘Ali Haidar al-Siddiqi al-‘Azim Abadi.
-          Al-Manhal al-‘Azb al-Mawrud Sharh Sunan Abu Dawud : Mahmud bin Muhammad bin Khattab al-Subki

·         Abu Dawud sering mendapat pujian kerana sifatnya yang mulia, wara’ dan soleh. Malah beliau sangat dikenali dengan kehebatan ingatannya, keilmuan, dan juga kefaqihan yang ada pada dirinya.

Imam al-Ghazali memuji Abu Dawud dengan berkata : “Ia mencukupkan ilmu seorang mujtahid dengan hadith-hadith ahkamnya”

No comments:

Post a Comment