Nama sebenar pengarang ialah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin
al-Mughirah bin Bardizbah al-Ju’fi al-Bukhari. Beliau dilahirkan selepas solat
Jumaat, 13 Syawal 194 Hijrah, iaitu akhir kurun ke-2 Hijrah di Bukhara.[1]
Beliau wafat pada malam Sabtu ketika solat Isya’, malam hari raya Aidilfitri
tahun 256 Hijrah ketika usia 62 tahun.[2]
PENDIDIKAN
Al-Bukhari memulakan kehidupannya dengan menuntut ilmu semenjak
kecil lagi.Mula menghafaz apabila berusia 10 tahun dan menerima ilmu dari ramai
ulama apabila berumur 16 tahun. Seperti Muhammad bin Salam al-Baikandi, Harun
bin al-‘Asy’at, ‘Abd Allah bin Muhammad al-Mashidi dan Muhammad bin Yusuf
al-Baikandi. Setelah itu, beliau keluar mengembara ke Syam, Mesir, Jazirah,
Basrah, Hijaz, Kufah dan Baghdad semata-mata untuk menuntut ilmu.[3]Apabila
berusia 18 tahun, beliau sudah memberi kuliah kepada orang ramai.
PENGEMBARAAN ILMU
Pengembaraan al-Bukhari mencari ilmu bermula apabila di berusia 16
tahun.Beliau bersama-sama ibu dan saudaranya, Ahmad pergi ke Mekah untuk
menunaikan haji.Mereka berdua pulang ke Bukhara tetapi al-Bukhari terus menetap
di Mekah untuk mendalami ilmu dalam bidang hadith.Bagi beliau, Mekah dan
Madinah adalah markaz ilmu yang penting di Hijaz. Beliau telah meletakkan asas
bagi al-Jmi’ al-Sahihnya di sini dan banyak menimba ilmu dari ulama terkemuka
seperti Abu Walid Ahmad bin Muhammad al-Arzaqi dan Ismail bin Salim al-Sayigh.[4]
GURU-GURU
Beliau mempunyai tabaqat gurunya yang tersendiri.[5]
- Tabaqat Pertama: Orang yang mengambil hadith dari tabi’in yang dikenali sebagai tabi’ al-tabi’in seperti Muhammad bin ‘Abd Allah al-Awsari.
- Tabaqat Kedua: Orang yang hidup sezaman dengan tabi’in tetapi tidak berpeluang untuk mengambil hadith dari tabaqat al-tabiin seperti Adam bin Abi Iyas.
- Tabaqat Ketiga: Golongan pertengahan dari guru-gurunya. Mereka yang mengambil hadith daripada kibar atba’ al-tabi’in seperti Sulaiman bin Harb.
- Tabaqat Keempat: Shabat-sahabatnya semasa menuntut dengannya, sama ada yang belajar dengannya atau lebih awal darinya seperti Abu Hatim al-Razi.
- Tabaqat Kelima: Murid-muridnya seperti Hamad al-Amili. Antara rasional al-Bukhari menerima hadith dari golongan ini ialah sebagaimana katanya: “Sesungguhnya tidak akan sempurna bagi ahli hadith melainkan setelah berguru kepada orang yang lebih darinya, sama dengannya atau kurang daripadanya.
MURID-MURID
Sebagai tokoh muhaddithin yang terkenal, ilmunya banyak dipelajari
oleh orang di merata tempat yang dipelajarinya. Menurut al-Farabi: Kitab
al-Bukhari didengar oleh 70 000 orang. Antara yang menjadi tokoh terkenal[6]
adalah:
- Al-Tirmidhi: seorang ulama dan huffaz yang terkenal. Berasal dari Tirmidh, sebuah Bandar lama di pinggir Jaihun. Telah menyusun kitab al-Jami’ al-Kabir yang dikenali sebagai Sunan al-Tirmidh atau al-Syama’il al-Muhammadi.
- Al-Nasa’i: Seorang imam dan huffaz, pengarang kitab Sunan yang terkenal.
- Muslim bin Hajjaj: Seorang huffaz dan ketua ilmu hadith. Pengarang kitab al-Jami’ al-Sahih. Menjadi seorang murid yang disayangi dan dimuliakan oleh al-Bukhari.
- Ibn Khuzaimah: Seorang faqih dan mujtahid, berpengetahuan luas dalam ilmu hadith dan digelar Imam al-A’immah.
- Abu Zur’ah al-Razi: Huffaz dan mahir dalam ilmu hadith.
- Abu Hatim al-Razi: Huffaz dan orang yang rapat dengan al-Bukhari dan Muslim.
PENULISANNYA
Sepanjang kehidupan selama 62 tahun, al-Bukhari telah menghasilkan
banyak karya-karya agung yang menjadi khazanah umat Islam yang paling bernilai.
Antara karya karangan beliau[7]
ialah:
- Qadaya al-Sahabah wa al-Tabi’in
- Al-Tarikh al-Kabir
- Al-Tarikh al-Awsat
- Al-Tarikh al-Saghir
- Al-Jami’ al-Kabir
- Al-Tafsir al-Kabir
- Birr al-Walidain
- Kitab al-Du’afa'
- Al-Jami’ al-Sahih
- Al-Musnad al-Sahih
Namun, bukan semua kitab karangannya berada di tangan umat Islam sekarang
kerana ada yang telah musnah.Ada pula yang sangat terkenal dan diulang cetak
beberapa kali seperti Sahih al-Bukhari.
AL-JAMI’ AL-SAHIH DAN METOD PENULISANNYA
Al-Jami’ al-Sahih merupakan sebuah kitab yang dikarang oleh Imam
al-Bukhari.Al-Bukhari mula menulisnya setelah menjelajah ke serata negeri dan
benar-benar mahir dalam bidang ini.Kitab ini tersusun dengan sempurna setelah
16 tahun pencarian yang penuh kesulitan dan penderitaan.Ia juga kitab pertama
yang mengasingkan Antara hadith sahih dari hadith da’if.
DEFINISI
Nama asal kitab ini ialah al-Jami’ al-Sahih al-Musnad min Hadithi
Rasulullah wa Sunanih wa Ayyamih[8].
Tetapi ia lebih dikenali sebagai Sahih al-bukhari atau al-Jami’ al-Sahih.
- Al-Jami’: Lengkap atau tidak terhad kepada masalah tertentu sahaja. Terkandung di dalamnya hukum-hukum, fadhilat-fadhilat, berita masa depan dan masa lampau dan lain-lainnya.
- Al-Sahih: Tiada di dalamnya sesuatu yang da’if.
- Al-Musnad: Hadith yang sanadnya bersambung kepada sahabat yang menyampaikannya daripada Rasulullah sama ada beebentuk perkataan, perbuatan atau pengakuan.
- Min Hadithihi Rasulullah wa Sunanihi wa Ayyamihi: Daripada hadith, sunnahnya dan hari-hari penghidupannya.
JUMLAH HADITH, KITAB SERTA BAB
Menurut Ibn Hajar, bilangan hadith dengan ulangan adalah sebanyak 7
397 hadith tanpa hadith mu’allaq, mutaba’at dan mawqufat dan tanpa pengulangan
adalah sebanyak 2 602 buah hadith. Manakala, Kitabnya adalah sebanyak 97 buah
dengan 3 450 buah bab.[9]
DORONGAN PENULISAN
Al-Bukhari sangat mengambil berat menghasilkan al-Jami’ al-Sahih
sebagaimana katanya: Aku menyusun al-Jami’ dari 600 000 buah hadith selama 16
tahun dan aku jadikannya satu hujjah dariku kepada Allah.Bagi al-Bukhari,
beliau memperoleh satu dorongan dan motivasi yang kuat dari gurunya yang
menyatakan hasrat terpendam dalam hatinya selama ini iaitu untuk melihat satu
hasil penyusunan kitab hadith ringkas yang mengandungi hadith-hadith Sahih
Rasulullah sahaja.Kata-kata gurunya meresap jauh ke sudut hatinya dan menjadi
pendesak yang sangat kuat untuk melaksanakan tanggungjawab mulia ini.
Selain itu, pada
masa tersebut tidak terdapat kitab hadith khusus yang memuatkan hadith-hadith
sahih yang merangkumi pelbagai bidang dan masalah.Pada akhir zaman tabi’in, di
saat ulama sudah merebak ke berbagai negeri, hadith-hadith Nabi sudah mula
dibukukan. Orang pertama yang melakukannya adalah al-Rabi' bin Sabih (w. 160 H)
dan Said bin Abu Arubah (w. 156 H), yang mana kaedah penulisan mereka terbatas
pada hal-hal tertentu saja, sampai pada akhirnya ulama seterusnya menulis
hadith lebih lengkap, mereka menulis hadith-hadith hukum yang cukup luas
walaupun tulisan-tulisan mereka masih bercampur dengan fatwa-fatwa sahabat,
tabi’in, dan tabi' al-tabiin seperti Imam Malik, Ibn Juraiz dan al-‘Auza’i.
Kemudian pada abad ke dua, ulama mula menulis hadith secara
tersendiri tanpa dicampuri fatwa-fatwa sahabat dan tabi’in. Kaedah penulisannya
berbentuk musnad dimana disebutkan terlebih dahulu nama sahabat kemudian
hadith-hadith yang diriwayatkan. Ada pula yang menggabungkan antara kaedah
bab-bab dan kaedah musnad seperti yang dilakukan Abu Bakar Syaibah.Namun
demikian, kitab-kitab tersebut masih bercampur antara yang sahih, hasan dan
daif.Inilah yang kemudian menjadi salah satu alasan Imam al-Bukhari atas
inisiatifnya dalam mengumpulkan hadith-hadith yang sahih saja yang terdapat
dalam al-Jami 'al-sahih.[10]
“Aku melihat Rasulullah di dalam mimpiku dan aku berada dekat
dengan Baginda.Sewaktu itu aku mengipas Baginda dengan kipas yang berada di
tanganku. Aku meminta agar mimpi itu dita’birkan dan para petafsir mimpi
mengesahkan bahawa aku akan memisahkan kepalsuan dari hadith-hadith Rasulullah.
Inilah yang mendorong aku menghasilkan al-Jami’ al-Salih.”
METODOLOGI PENYUSUNAN
Karya ini telah dianggap sebagai karya pertama yang memuatkan
hadith-hadith sahih sahaja. Walaupun Imam al-Bukhari tidak menyatakan secara
langsung metodologi serta syarat-syarat yang digunakan oleh beliau, para ulama
telah berjaya mengesannya.antara syarat dan metodologi yang dimaksudkan adalah[11]:
1.
Pemilihan kualiti perawi hadith yang tinggi
Imam al-Bukhari sangat tegas dalam memilih hadith. Beliau hanya
akan mengambil hadith daripada beberapa golongan perawi. Golongan pertama ialah
yang mengambil hadith daripada tabi’in dan mereka dinamakan tabi’ al-Tabi’in.
Antara tokoh-tokoh yang menjadi pilihan utama Imam al-Bukhari ialah Yunus bin
Yazid, Aqli bin Khalid al-‘Iliyyun, Malik bin Anas, Sufyan bin ‘Uyaynah dan
Shu’ayb bin Abu Hamzah.
Golongan kedua
adalah sama dengan golongan pertama dari segi kekuatan tetapi dalam golongan
pertama itu terhimpun sifat-sifat hafalan dan keteguhannya. Golongan ini adalah
yang hidup sezaman dengan tabi’in tetapi tidak berpeluang untuk mengambil
hadith dari thaqafat al-tabi’in.Tokoh-tokoh yang termasuk di bawah golongan ini
ialah al-Awza’I, al-Layth bin Sa’ad, ‘Abd al-Rahman bin Khalid bin Musafir dan
Ibn Abu Zu’ayb.Walaupun begitu, Imam al-Bukhari tidak memasukkan kesemua hadith
dari golongan ini kerana keutamaan Imam al-Bukhari adalah golongan yang
pertama.
2.
Memilih hadith yang sahih sahaja
Perkataan “sahih” pada kitabnya sudah cukup menjadi gambaran
pertama kepada manhajnya.Dasar ini adalah perkara yang paling diutamakan dalam
penyusunan al-Jami’ al-Sahih. Setiap kali sebelum mengisi hadith dalam
al-Sahihnya, beliau akan mandi dan bersolat memohon petunjuk dari Allah supaya
pemilihannya tidak silap. Ini menjadi tanda kepada kesungguhan dan sifat
tanggungjawab pada setiap hadith yang disusunnya.
3.
Mengulang-ulang, menjuzukkan dan meringkaskan hadith
Menjadi kebiasaan bagi al-Bukhari untuk menyebut hadith yang sama
berulang kali atau menjuzukkannya dan meringkaskannya dalam bab-bab yang
berasingan. Ini dilakukan berdasarkan kepada hukum yang dapat dikeluarkan daripada
hadith yang berkaitan dan pastinya beliau tidak melakukannya kecuali kerana
kepentingan sanad dan matan hadith tersebut.
Antara kepentingan
dan faedah yang dimaksudkan adalah:
i.
Membanyakkan turuq hadith
ii.
Meklumat tambahan kepada perselisihan makna lafaz-lafaz tertentu di
dalam matan
iii.
Sebahagian daripada riwayat itu adalah secara ‘an’anah, iaitu
hadith mu’an’an. Maka ia memerlukan pembuktian daripada riwayat lain yang jelas
menunjukkan berlakunya al-sima’ sebagai ganti dengan lafaz ‘an.
SYARAT-SYARAT PEMILIHAN HADITH
Imam al-Bukhari telah meletakkan syarat yang jelas di dalam
kitabnya iaitu hanya memilih hadith yang menepati syarat-syaratnya iaitu:
- Memastikan sanadnya bersambung.
- Perawinya bersifat adil, thiqah dan memenuhi ciri-ciri perawi hadith maqbul.
- Perawi hadith tersebut mempunyai ingatan yang baik dan penjagaan hadith riwayatnya baik dari sudut tulisan atau hafalan (dhabit).
- Beliau berusaha untuk bertemu sendiri dengan perawi tersebut dan mengenali peribadinya.
- Beliau akan menolak mana-mana hadith yang mana perawinya tidak beramal dengan hadith.[12]
KEDUDUKAN DAN KEISTIMEWAAN AL-SAHIH AL-BUKHARI
Al-Sahih al-Bukhari adalah sebuah kitab yang paling masyhur di
kalangan umat Islam, khususnya mereka yang banyak membaca dan mengkaji tentang
hadith. Kitab ini mengandungi hadith-hadith sahih sahaja:
- Al-Sahih al-Bukhari mendapat pengiktirafan ulama sebagai kitab yang menduduki tempat kedua selepas al-Quran sebagai sumber agama.
- Kitab yang paling banyak dan tepat mengumpulkan hadith-hadith sahih berbanding kitab-kitab sebelumnya yang masih lagi bercampur dengan hadith yang berbagai martabat.
- Kitab ini adalah tapisan daripada 600 000 hadith yang dilakukan selama 16 tahun.
- Pengarangnya istimewa dengan kekuatan hafalan anugerah Allah.
- Susunannya begitu mantap di mana hadith-hadithya merangkumi semua topik penting dan dasar dalam Islam, antaranya: Akidah, Fiqh, Akhlak, Muamalat, Sirah, Tafsir dan sebagainya.
- Perbahasan hadith disokong oleh nas-nas al-Quran yang bersifat qat’I yang menunjukkan kebenaran hadith yang beliau tulis di dalam al-Sahihnya.
- Beliau juga memuatkan fatwa sahabat, tabi’in dan selepasnya selaras dengan hadith yang beliau tulis berdasarkan topik berkaitan.
- Beliau melakukan ijtihad dan sememangnya beliau digelar oleh ulama sezamannya sebagai seorang yang faqih dan mujtahid.[13]
PERHATIAN ULAMA TERHADAP SAHIH AL-BUKHARI
Ulama telah memberi perhatian yang sangat mendalam terhadap
al-Sahih al-Bukhari ini.Beberapa ulasan terperinci mengenai koleksi ini telah
ditulis dan ia telah menjadi penghurai kepada hadith di dalam kitab tersebut,
seperti[14]:
- Al-Kawakib al-Durari fi Sharh Sahih al-Bukhari: al-‘Allamah Syams al-Din Muhammad bin Yusuf bin ‘Ali al-Karmani (w. 786H)
- Fath al-Bari bi Sharh Sahih al-Bukhari: alImam al-Hafiz Ahmad bin Muhammad bin Muhammad bin Hajar al-‘Asqalani (w. 852H)
- ‘Umdah al-Qari: al-‘Allamah al-Sheikh Syihab al-Din Ahmad bin Muhammad al-Khatib al-Misri al-Shafi’I atau lebih dikenali sebagai al-Qastalani.
[2]Manahij Al-Muhaddithin Metode Dan Pendekatan Sarjana Hadith, Faisal
Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin Wazir (Kuala Lumpur: Jabatan Al-Quran
Dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya, 2010),89
[4]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin Wazir, 77
[5]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin Wazir,77-78
[6]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin Wazir, 78
[8]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin, 82-83
[9]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin,83
[11]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin, 84-87
[12]Pengantar Ulum Hadith, Rosmawati bt. Ali @Mat Zin (Kuala Lumpur:
Pustaka Salam Sdn Bhd, 2005), 286
[13]Rosmawati bt. Ali @Mat Zin,
287-288
[14]Faisal Ahmad Shah, Mohd Khafidz Soroni, Rosin, 88-89
Thorbaek....Mantap isi kandungannya
ReplyDelete